Circulariteit

De kracht van het co-product

De wereldbevolking groeit. In de toekomst zullen we steeds meer monden moeten voeden. Meer land verbouwen om meer voedsel te produceren is daarvoor geen vanzelfsprekende oplossing. Daarom denkt Duynie Group na over elke kilogram van het gewas. Van de gewassen en ingrediënten die in de voedingsmiddelenindustrie worden verwerkt eindigt namelijk lang niet alles op een bord. Wat overblijft zijn co-producten; deze gaan bijvoorbeeld een vergister in of eindigen als veevoer, ingrediënten voor pet (food) en technische toepassingen zoals behanglijm. Hierdoor wordt verspilling voorkomen en worden gewassen optimaal verwaard. Dit is de missie waar Duynie Group zich voor inzet.
08 september 2022

Marcel Lommers is manager Research & Development (R&D) bij Duynie Group. Hij is verantwoordelijk voor het opzetten en aansturen van R&D projecten en geeft leiding aan een jong en enthousiaste groep van 4 medewerkers. “Als team zijn we echt fanatiek en gepassioneerd bezig met valoriseren van grondstoffen, co-producten uit de voedings-, dranken- en bio-ethanol industrie.” Hij geeft friet als voorbeeld: “Voor 1 kilo friet heb je ongeveer 2 kilo aardappelen nodig. Wij zorgen ervoor dat die overgebleven co-producten een zo hoog mogelijke waarde krijgen.”

Een potje co-product

Marcel omschrijft hoe een innovatietraject verloopt. “Gekscherend gezegd begint het met een potje co-product wat we toegestuurd krijgen. De eerste stap is uitpluizen. Wat is het, wat kun je ermee, waar komt het vandaan en welke bewerkingen kunnen we erop toepassen?” Dit zijn de initiële vragen in wat Duynie Group de Screening, Scouting en Ideation (SSI) fase noemt. Na deze initiële vragen wordt er getest. “De theorie zegt veel, maar de praktijk is bepalend,” stelt Marcel. “We voeren quick and dirty tests uit om de potentie van een project te bepalen. Op gevoel, maar onderbouwd door theorie en ervaring.”

Liever bierbostel dan tarwebloem

Een voorbeeld van een traject waarin alles samenkomt is bierbostel. Bierbostel is een co-product wat ontstaat bij het bierbrouwen en voornamelijk bestaat uit de resten van gerst. Een optelsom van tientallen kleine projecten met bierbostel over de jaren heen heeft geleid tot de ontwikkeling van twee hoogwaardige producten: een eiwitarme vezel en een eiwitrijk concentraat. “Bierbostel is nutritioneel gezien een prachtig product. Ik zou zelfs liever bierbostel eten dan gewone tarwebloem. Onze innovatie biedt enorm veel kansen, maar onze collega vertelt daar in een volgend artikel meer over,” zegt Marcel met een knipoog.

Duynie refining Brewer's grain

Circulariteit waarborgen

Marcel ziet internationaal toekomst in het verwaarden van co-producten: “In Nederland is iedere vierkante meter uitgedacht en moeten we zuinig om gaan met onze grondstoffen. Ook in landen waar nu nog geen acute noodzaak is voor circulair denken zal dit besef groeien.” Hier ziet hij een duidelijke rol voor Duynie Group. “Als Duynie Group zijn wij de sleutel om circulariteit te waarborgen. Onze taak als R&D afdeling is dan te zorgen dat we de co-producten zo hoog mogelijk kunnen verwaarden.”

Verspillingsvrije week

Van 12 tot en met 18 september is de Verspillingsvrije Week. Dit initiatief van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling gaat met miljoenen Nederlanders de uitdaging aan om minder voedsel te verspillen. Wereldwijd wordt namelijk tussen productie en consumptie gemiddeld 1/3 van al het eten niet opgegeten. De R&D afdeling van Duynie Group werkt vol passie aan de verwaarding van co-producten uit de voedings -en drankenindustrie. Zo leveren zij een bijdrage aan de vermindering van voedselverspilling en aan een circulaire economie.

samen tegen voedselverspilling

Lees hier hoe Cosun via het eigen Innovation Center bijdraagt aan het tegengaan van voedselverspilling door het ontwikkelen van plantaardige non-food producten.

Marcel Lommers
Voor 1 kilo friet heb je 2 kilo aardappelen nodig. Wij zorgen ervoor dat die overgebleven kilo een zo hoog mogelijke waarde krijgt”
Marcel Lommers
Manager R&D bij Duynie Group

Blijf op de hoogte via social media

Volg ons op Linkedin

Volg ons op Facebook

Volg ons op X