“We richten ons al meer dan vijftien jaar op snackables”, begint Manfred. “Daarin focussen we dus niet op de hoofdcomponenten van de maaltijd, maar op bijgerechten en snacks voor tussendoor.” Willem vult aan: “Daaronder vallen naast aardappelproducten en vegetarische snacks zeker ook groenten. Je kunt namelijk ontzettend veel met groenten.” In Aviko’s missie bringing joy to tables en Cosun Beet Company’s ambitie bright beet solutions vinden de collegabedrijven elkaar. Willem vertelt: “We werken binnen Cosun intensief samen om nieuwe plantaardige producten te ontwikkelen. Onze falafelburger op basis van Fidesse®, een ingrediënt van Cosun Beet Company, is daar een mooi voorbeeld van.”
Mogelijkheden verkennen
Fidesse® is een ingrediënt gemaakt van bietenpulp, een co-product uit het suikerproductieproces. Het heeft unieke eigenschappen die ideaal zijn voor plantaardige voedingsproducten. “Vleesvervangers bijvoorbeeld”, geeft Manfred aan. “Hoewel wij als Aviko in die markt niet actief zijn, waren we toch heel geïnteresseerd in de mogelijkheden die Fidesse® ons zou kunnen bieden. Met name de vezelrijkheid en sappigheid spraken ons aan. Toen Cosun Beet Company contact met ons opnam om samen de toepassingsmogelijkheden van Fidesse® in snacks te onderzoeken, waren we dan ook meteen enthousiast.”
Testen en verfijnen
De experts van Aviko en Cosun Beet Company zijn aan de slag gegaan om de functionele eigenschappen van Fidesse® en de toepassing daarvan in eindproducten te testen. Manfred: “Vanuit Cosun Beet Company waren al een aantal conceptapplicaties ontwikkeld, waaronder de falafelburger. Daar zagen wij een match met Aviko. Samen hebben we de receptuur van de burger verder ontwikkeld en in onze fabriek in Spanje zijn de puntjes nog verder op de i gezet. Dat alles heeft tot een heel mooi resultaat geleid.”
Kracht van de organisatie
Dat toont meteen de kracht van de organisatie, vindt Willem. “In alle businessgroepen van Royal Cosun werken tal van slimme mensen aan mooie nieuwe ontwikkelingen die bijdragen aan onder andere de eiwittransitie. Door samen te werken kunnen we snel stappen zetten. Waar Cosun Beet Company alle kennis in huis heeft over alle componenten van de suikerbiet, hebben wij weer alle expertise over het verwerken van ingrediënten in eindproducten. We zijn de ‘playground’ voor Cosun om ingrediënten uit het bredere Cosun-portfolio op Aviko-producten uit te testen.”
Onderscheidend product in de markt
Willem legt uit dat de falafelburger met Fidesse® onderscheidend is in de markt. “Als je het vergelijkt met soortgelijke producten op basis van soja-eiwitten, heeft Fidesse® een heel andere textuur en een fijner mondgevoel. Het is smeuïger doordat Fidesse® meer vocht vasthoudt.” Maar dat is niet het enige voordeel, vult Manfred aan: “Bovendien is er voor de productie van Fidesse® ook veel minder energie nodig én is het een co-product uit de suikerproductie, waarmee we de plant volledig en nog beter kunnen benutten.”
De volgende stap: falafel bites
Voortbouwend op het succes en de receptuur van de falafelburger heeft Aviko een tweede, trendy variant ontwikkeld: de falafel bites. “Net als de burger onderscheiden deze bites zich op sappige textuur. En dankzij de aantrekkelijke vorm en smaakprofiel, en een laag stuk(s)gewicht van 12 gram zijn ze ideaal als snack of bijgerecht”, zegt Willem. Het smaakprofiel van de Aviko falafelproducten heeft al tot mooie successen geleid in het binnen- en buitenland: de falafel bites worden verwerkt in een gerecht van de bekende Nederlandse tapasketen ’t Zusje. Ook zal de internationale Quick Service Restaurant-keten (QSR) begin 2026 een promotie met de falafel bites van Aviko doen, en zijn ze opgenomen in een grote Food Service-klant in Canada.
Intussen blijft men verder kijken. Willem: “We kijken ook naar andere producten waar we Fidesse® in kunnen toepassen.” Ook in die ontwikkeling zal Aviko weer nauw samenwerken met Cosun Beet Company. Manfred: “Het mooie van de samenwerking is dat je elkaar blijft inspireren én dat je samen snel tot mooie nieuwe producten komt. Dat geeft ons een voorsprong in de markt.”
Smaak voorop
De falafelproducten van Aviko worden bewust niet onder een specifieke sub-range voor plantaardige producten geïntroduceerd. “De focus ligt in de communicatie juist op smaak en textuur”, legt Willem uit. Een succesvolle route, die ook bij het introduceren van de Celebrate Veggie Patties in de zomer van 2025 gebruikt is. Met deze productlijn wordt ingespeeld op de toenemende consumentenvraag naar lekkere plantaardige alternatieven voor bijvoorbeeld hamburgers met dierlijke eiwitten.
“Dankzij de culinaire ervaring binnen het Aviko R&D team is men in staat om recepturen te ontwikkelen waarbij consumenten de dierlijke eiwitten niet zullen missen”, zegt Willem. “Daarmee spreken we een bredere doelgroep aan. En de gunstige prijs ten opzichte van dierlijke producten maakt het voor de horeca en foodservice aantrekkelijker om onze plantaardige producten naast de vlees- en hybrideproducten op de menukaart te zetten.”