Eiwittransitie

Plantaardig genieten dankzij samenwerking en bieten

De bereidheid om plantaardige producten te proeven is hoog bij consumenten. Des te belangijker om consumenten te overtuigen met de smaak van je producten. Aviko werkt vanuit de ‘celebrating veggie’-strategie onder andere samen met Cosun Beet Company aan nieuwe, smaakvolle plantaardige producten met Fidesse®, een ingrediënt op basis van suikerbiet. Aviko Innovation Director Willem Fijten en Sr. Product manager Snackables Manfred Keizer vertellen over de nieuwe Aviko Falafelburger en de ontwikkeling van andere plantaardige producten op basis van Fidesse®.
22 december 2023

“We richten ons al meer dan vijftien jaar op snackables”, begint Manfred. “Daarin focussen we dus niet op de hoofdcomponenten van de maaltijd, maar op bijgerechten en snacks voor tussendoor.” Willem vult aan: “Daaronder vallen naast aardappelproducten en vegetarische snacks zeker ook groenten. Je kunt namelijk ontzettend veel met groenten.” In Aviko’s missie bringing joy to tables en Cosun Beet Company’s ambitie bright beet solutions vinden de collegabedrijven elkaar, vertelt Willem. “We werken binnen Cosun intensief samen om nieuwe plantaardige producten te ontwikkelen. Onze falafelburger op basis van Fidesse®, een ingrediënt van Cosun Beet Company, is daar een mooi voorbeeld van.”

Mogelijkheden verkennen

Fidesse® is een ingrediënt gemaakt van bietenpulp, een co-product uit het suikerproductieproces. Het heeft unieke eigenschappen die ideaal zijn voor plantaardige voedingsproducten. “Vleesvervangers bijvoorbeeld”, geeft Manfred aan. “Hoewel wij als Aviko in die markt niet actief zijn, waren we toch heel geïnteresseerd in de mogelijkheden die Fidesse® ons zou kunnen bieden. Met name de vezelrijkheid en sappigheid spraken ons aan. Toen Cosun Beet Company contact met ons opnam om samen de toepassingsmogelijkheden van Fidesse® in snacks te onderzoeken, waren we dan ook meteen enthousiast.”

Testen en verfijnen

De experts van Aviko en Cosun Beet Company zijn aan de slag gegaan om de functionele eigenschappen van Fidesse® en de toepassing daarvan in eindproducten te testen. Manfred: “Vanuit Cosun Beet Company waren al een aantal conceptapplicaties ontwikkeld, waaronder de falafelburger. Daar zagen wij een match met Aviko. Samen hebben we de receptuur van de burger verder ontwikkeld en in onze fabriek in Spanje zijn de puntjes nog verder op de i gezet. Dat alles heeft tot een heel mooi resultaat geleid.”

Kracht van de organisatie

Dat toont meteen de kracht van de organisatie, vindt Willem. “In alle businessgroepen van Royal Cosun werken tal van slimme mensen aan mooie nieuwe ontwikkelingen die bijdragen aan onder andere de eiwittransitie. Door samen te werken kunnen we snel stappen zetten. Waar Cosun Beet Company alle kennis in huis heeft over alle componenten van de suikerbiet, hebben wij weer alle expertise over het verwerken van ingrediënten in eindproducten. We zijn de ‘playground’ voor Cosun om ingrediënten uit het bredere Cosun-portfolio op Aviko-producten uit te testen.”

Onderscheidend product in de markt

Willem legt uit dat de falafelburger met Fidesse® onderscheidend is in de markt. “Als je het vergelijkt met soortgelijke producten op basis van soja-eiwitten, heeft Fidesse® een heel andere textuur en een fijner mondgevoel. Het is smeuïger doordat Fidesse® meer vocht vasthoudt.” Maar dat is niet het enige voordeel, vult Manfred aan: “Bovendien is er voor de productie van Fidesse® ook veel minder energie nodig én is het een co-product uit de suikerproductie, waarmee we de plant volledig en nog beter kunnen benutten.”

Toekomst

Manfred en Willem voorzien dan ook een mooie toekomst voor hun falafelburger met Fidesse®. Manfred: “Rond de 30% van alle Europeanen is, onder meer vanwege gezondheids- en/of duurzaamheidsredenen, flexitarisch, pescatarisch, vegetarisch of vegan. In Nederland is dit zelfs al ruim 40%. De bereidheid om plantaardige producten te proeven ligt zelfs nog hoger. Het belangrijkste aspect van onze falafelburger is daarom de smaak: dat haalt consumenten over vaker voor ons smaakvolle plantaardige product te kiezen.”

Marktintroductie

In het najaar van 2023 introduceert Aviko de falafelburger met Fidesse®. Manfred: “Dat doen we in Europa, waar falafel al een populair product is. We beginnen in Zuid-Europa en rollen medio volgend jaar een compleet veggie burger-concept uit in heel Europa.”

Aviko kijkt ook al verder. Willem: “We kijken ook naar andere producten waar we Fidesse® in kunnen toepassen. Zo zijn we al ver in de ontwikkeling van een tweede falafelproduct: de falafel bites. En we kijken naar mogelijkheden om Fidesse® als vetvervanger te gebruiken, maar dat is iets voor op de langere termijn.” Ook in die ontwikkeling zal Aviko weer nauw samenwerken met Cosun Beet Company. Manfred: “Het mooie van de samenwerking is dat je elkaar blijft inspireren én dat je samen snel tot mooie nieuwe producten komt. Dat geeft ons een voorsprong in de markt.”

 

In alle businessgroepen van Royal Cosun werken tal van slimme mensen aan mooie nieuwe ontwikkelingen. Door samen te werken kunnen we snel stappen zetten.”
Willem Fijten
Innovation Director bij Aviko

Blijf op de hoogte via social media

Volg ons op Linkedin

Volg ons op Facebook

Volg ons op X