Gezonde leefstijl

HappySoaps: Samenwerken aan duurzame en plasticvrije verzorging

Producten voor je persoonlijke verzorging of het huishouden, zoals haarverzorging, zeep en wasmiddel, doen hun werk dankzij functionele ingrediënten. Deze stoffen, die bijvoorbeeld voor een betere doorkambaarheid van het haar zorgen, worden veelal geproduceerd in de petrochemische industrie, met microplastics als gevolg. Cosun Biobased Experts zet zich in om deze producten te vervangen door betere alternatieven op plantaardige basis. Eén van de innovaties van Biobased Experts, QUATIN®, heeft de weg gevonden naar producten van het merk HappySoaps. HappySoaps maakt plastic- en watervrije cosmetica. We spraken Sam van den Berg, Business Development Manager bij Cosun Biobased Experts, en Sabine Vishnudatt, Productontwikkelaar voor HappySoaps vanuit Solid Matters B.V., over microplastics, soap bars en de samenwerking tussen Biobased Experts en HappySoaps.
17 juli 2023

“Het gebruik van microplastics in cosmetische en schoonmaakproducten staat onder druk”, begint Sam. “Via onze verzorgingsproducten komen ze in het milieu terecht, waar ze impact hebben op de waterkwaliteit en potentieel teruggevonden worden in mens en dier. Cosun Biobased Experts ontwikkelt ingrediënten om het gebruik van producten op basis van aardolie te verminderen.” In die ambitie vonden Sam en Sabine elkaar. Sabine: “Voor de producten van HappySoaps waren we op zoek naar nieuwe ingrediënten. Op de In-cosmetics beurs kwam ik bij de stand van Biobased Experts. QUATIN® omvatte precies wat ik nodig had voor onze shampoo bars.”

Betere doorkambaarheid 

QUATIN® wordt geproduceerd uit Inuline, een stof die Sensus uit de chicoreiwortel haalt. Sam: “Inuline wordt normaliter gebruikt in de voedingsindustrie. Wij proberen zoveel mogelijk Inuline te gebruiken van Sensus wat niet geschikt is voor humane consumptie en maken hier functionele ingrediënten van. Zo kunnen we deze grondstof upcyclen en voegen we dus meer waarde aan de keten toe.” Het product zorgt in shampoos en conditioners voor zachter, doorkambaarder haar met een mooie shine. Sabine kan dit bevestigen: “We hebben een panel van HappySoaps-klanten een shampoo bar laten testen met én zonder QUATIN®, met de vraag of ze verschil merkten in doorkambaarheid. Bijna één op de drie merkte een duidelijk verschil. Voor een aanpassing van één ingrediënt vind ik dat veel!”

Lichtgewicht en lokaal

Een goed werkend product is één, daar impact mee maken is iets anders. De samenwerking tussen HappySoaps en Biobased Experts leidt niet alleen tot een beter product, maar ook tot een reductie van CO2-uitstoot. Sabine: “De producten van HappySoaps bevatten geen water. Dit zorgt ervoor dat er minder gewicht wordt getransporteerd waardoor de impact van het vervoer een stuk kleiner is.” Sam vult aan: “Neem traditionele shampoo uit een fles als voorbeeld. Van het totale product is 10-15% actieve stof, de rest is water.” Doordat de producten van HappySoaps in Nederland worden gemaakt, kan QUATIN® bovendien als lokaal ingrediënt gebruikt worden. Sam: “De chicorei komt grotendeels van Nederlandse telers. Alles wordt geteeld en geproduceerd binnen een straal van 250km. Dit zorgt voor nog minder transportkilometers, zeker als je bedenkt dat competitieve producten veelal uit Azië komen.”

Goed oplosbaar

De plastic- en watervrije trend is voor Biobased Experts een dubbele kans. Sam: “QUATIN® hebben we in eerste instantie in vloeibare vorm ontwikkeld. Voor veel fabrikanten werkt een vloeibaar product het beste binnen hun proces vanwege onder andere de oplosbaarheid. Met de groeiende trend van shampoo bars hebben we een poedervariant ontwikkeld die, in tegenstelling tot alternatieve poeders in de markt, heel goed oplosbaar bleek.” Hoewel de groeiende markt nog niet heel groot is, ziet Sam er wel toekomst in. “We zijn blij met HappySoaps als pionier. Met een sterk verhaal brengen zij een goed product met groenere ingrediënten op de markt.”

Sam van den Berg
We zijn blij met HappySoaps als pionier. Met een sterk verhaal brengen zij een goed product met groenere ingrediënten op de markt.”
Sam van den Berg
Business Development Manager bij Cosun Biobased Experts

Blijf op de hoogte via social media

Volg ons op Linkedin

Volg ons op Facebook

Volg ons op X